Salji wow !

kami sekawan

kami sekawan

Selamat Datang :)

WELCOME TO MY BLOG MERANGKAP TEMPAT MELUAHKAN PERASAAN ADE GAKK . weehoO . . SELAMAT DATANG SAYE UCAPKAN ! minx maaf kalau terkasar bahasa yea . . jyeaahhhh . . :D

Thursday 10 May 2012

Definisi Cinta

assalamualaikum , apa habaq ? sihatkah ? aku pun dah beransur sihat , siap boleh g jenjalan lagi . ahaha . Terbaikk . okay , nak cerita ny , orang selalu tanya apa itu CINTA ? nahh , dok tanya tanya tak habis2 , penat aku mencari ny . ada banyak definisi cinta , yelah , depend pada person tuh sendiri laa kann ? okay  :)

CINTA ITU KOMITMEN
cinta , tak boleh main2 woo . perlukan komitmen , bukan main campak buang mcm drypers . perlu dirancang dan dilaksanakan sebaik mungkin . tak bolehlah nak gaduh2 , paksa-paksa , dan mengabaikan tanggungjawab pd pasangan . untuk yg dah diijabkabulkan tuh pulakk , wajib bagi nafkah . berterusan yea . amanah sbg suami isteri harus dilaksanakan sebaik mungkin , komited sbg suami mithali , ummi yg solehah . supaya dapat melahirkan zuriat yang afiq , yang arif , yang anis , yang santun , seterusnya menjadikan rumahtangga mahabbah , dan sakinahh . okay ? faham dokk ? :)

CINTA ITU INTUITIVE(NALURI)
cinta itu sifatnya naluri , alaa . mcm yg kite biasa dengar , cinta dalam hati lah , cinta dari hati lah . inilah maksudnya . jika taknak disakiti , kita tak menyakitkan hati orang lain , jika nak disayang , memberilah kasih sayang yg seluhurnya , macam cinta ibu kepada anak . slalu dapat "instinct" dengan apa yg anak2 lakukan , kan3 ? begitulah umpamanya . :)

CINTA ITU SEBAHAGIAN NATURE(FITRAH )
Cinta itu fitrah , kan ? betul , bila Nabi Adam a.s diciptakan , baginda kesunyian , kerana itulah Allah S.W.T meng'hadiah'kan Hawa sebagai peneman hidup . rasa ingin disayangi dan menyayangi tiu firah manusia . yang perempuan minat pada lelaki , ada lelaki jatuh cinta pada perempuan . "cinta itu benar dan suci" . :)

CINTA SERING TERLETAK DI PUNCAK(TOP)
bila ada rasa cinta , kita akan sama-sama bekerjasama , saling mengasihi . itulah nilai yang mengikat kita semua untuk terus bersatu , contohnya , walaupun berpisah beribu batu , bertahun lamanya . cinta dia tetap kekal . "sekuat cinta tuhan yang memberikan pelbagai nikmat hidup , cinta itu d puncak kehidupan" :)

CINTA ITU BERSIFAT ALTRUISTIC 
haha , kelam kabut eh , amende tuhh ? alll....terr..terr..stikk ... haha , bukanlah , altruistik . maknanya , melebihkan orang lain dari diri sendiri . dalam lughah disebut Al-itsar (arab) , Makna hidup pada memberi . bila cinta kita sanggup berkorban untuk yang kita cintai dan kasihi . 

Bila ada niat untuk membahagiakan orang lain , maka , kita akan berusaha yang Terbaikk untuk memenuhi kehidupannya dengan bahagia dan sempurna . Allah akan membantu  kita , menambah nikmat untuk kita . indah kann ?? sangat indahh . . :)

okay ? ini baru definisinya , means maksud cinta itu . tapi ada banyak lagi . jari jemari ny dah tak larat nak menaip lebih banyak , perut menyanyikan lagu 1 Malaysia dahh , bayangkan betapa semangatnya' my tummy 'minx diisikan . huuhuuhu .  okaylah , kepada anda2 semua , "jangan bermain dengan cinta , nanti akan dipermainkan semula olehnya" . take care , be brave in all what we do . soal jodoh , telah ditentukan olehNya seusia kita 4 bulan dalam kandungan ibu . hormatlah orang tua kita bg yang masih punyai mereka .
*tak sabar nak puasa , then RAYA !!!!!!

No comments:

Post a Comment

I LOVE BLUEORANGE , haha . . Thanx for reading ! lap airmata tuh dohh . :)